Leerlingenparticipatie

Samen maken we het verschil

Op De Delta Beethoven geven wij kinderen de ruimte om hun stem te laten horen. Op deze manier vergroten wij de actieve verantwoordelijkheid van leerlingen in de klas en in de school. 

Door het concept De Vreedzame School reiken wij verschillende vormen aan om kinderen bij allerlei activiteiten en onderwerpen te betrekken en meer taken en verantwoordelijkheden in de klas en in de school te geven.
  • Kinderen denken en doen mee aan de invulling van activiteiten zoals de Deltarevue, Kerstfeest en buurtactiviteiten.
  • Kinderen uit de groepen 7 en 8 kunnen opgeleid worden tot mediator. Een mediator bemiddelt op verzoek, onpartijdig bij conflicten.
  • Kinderen leren hoe een debat of een discussie te voeren. We leren ze meedenken en mee beslissen om uiteindelijk tot eigenaarschap te komen. 


Junior Lighthouseteam

Eind schooljaar 2018-2019 zijn wij begonnen met het samenstellen van een leerlingenraad: " het Junior Lighthouseteam".
Kinderen uit groep 6-7-8 kunnen aan het eind van het schooljaar, door middel van een motivatiebrief, aangeven dat zij willen deelnemen aan het Junior Lighthouseteam.
Het Junior Lighthouseteam bestaat uit 6 kinderen (twee uit elke groep 6-7-8) en ondersteuning door een leerkracht.

De taken van het Junior Lighthouseteam kunnen heel divers zijn:

-helpen ideeën vanuit de ideeënbus vorm te geven

-vragen/verzoeken vanuit klassenvergaderingen vorm te geven

-actief meedenken/organiseren vieringen/schooluitjes

-actief meedenken/organiseren hoe het leven en leren op De Delta verbeterd kunnen worden
voor zowel kinderen, ouders en teamleden ("everybody happy")

De vergaderingen vinden ongeveer elke 6 weken plaats, aan het begin van het schooljaar worden de data en tijden vastgelegd.

Leerkrachten aan het woord

"Ik vind het belangrijk dat kinderen leren omgaan met de vele prikkels die ze dagelijks tegenkomen."

"De Vreedzame School helpt mij en de kinderen hierbij."